Tunnelbana, Brooklyn bridge, finanskvarteren, staten island-färjan, battery park, ground zero, längs Broadway, middag på stan plus bar

Hej idag har vi gått så långt att jag hade sprängt min fitbit om jag hade haft på den. Ja nu sitter jag hemma och är väldigt jetlaggad. Hoppas att man kommer snart in i rutinerna igen men jag har två blogginlägg att skriva från resan och den första börjar med att vi gick väldigt mycket. Då kör vi som dom brukade säga på mello. Vi började dagen som vanligt på pick a bagel och idag var det lördag så det var sjukt mycket folk där. Efter frukosten gick vi en liten bit och tog tunnelbanan. Där fick jag även filmvibbar. Första målet var att åka till Brooklyn bridge och det kan jag säga er att vi inte var dom ända som hade tänkt den tanken. Wow så mycket folk och vilken upplevelse det var. Nästa mål blev jag lite besviken för jag hade väntat mig mer av finanskvateren. Det var inget speciellt där. Däremot nästa mål var så sjukt, jag tror att det var då jag först riktigt förstod att jag var i USA och i New York. Leif hade fått ett så bra tips av sina kollegor att vi skulle åka med en pendelbåt som tog oss förbi frihetsgudinnan. Då behövde vi inte betala dyra biljetter och stå i kö i flera timmar. Ett tag var jag orolig att vi inte skulle komma med båten och att vi inte skulle se något men vi kom med och vi såg bra. För det var inte bara turister på båten utan det var även vanliga människor och båten var jättestor. Så vi hade en bra tur och det roliga var att sen sprang alla runt för att ta samma båt hem igen men den var full så vi fick vänta. Det gjorde ingenting för då fick vi äntligen smaka en pretzel en saltad kringla. Den var så god och jag förstår varför den var så populär. När vi sen kom iland hade jag känt lukten av popcorn så jag bad leif att köpa en liten påse. Ja synd att säga att påsen var liten men det gjorde inget för den var så god. När vi satt på en bänk och vilade kom vi på den smarta idén att vi struntar i att ta tunnelbanan hem utan vi går längs hela Broadway . Så vi traskade på och njöt av utsikten och livet. Först gick vi till battery park som ligger längst ner på Manhattan. Där fanns ett monument över stupade sjömän från andra världskriget. Hemskt att se alla namn och på tal om hemska saker så var nästa mål ground zero. Dock var det väldigt fint gjort och dom ville gärna att man skulle komma fram och känna på muren där alla namn stod på muren. Dom hade även en fin gest att när någon fyllde år satte man en blomma vid namnet. Det var så sorgligt och mäktigt att stå och titta på vattnet som forsade ner längs kanterna. Vi traskade vidare med ett tungt hjärta men blev på ett bättre humör när vi fick se en så cool byggnad som visade sig vara ingången till en tunnelbana. På tal om byggnader så gick vi även förbi arean madison squar. Sen började vi bli hungriga och till slut hamnade vi på ett ställe med buffemat. Ja där åt jag min bästa pasta någonsin. Du la upp själv maten och sen betalade du efter hur mycket du hade tagit. Nya krafter kom vi sen till någon typ asiatisk marknad och då tänkte vi beställa någon typ av pannkaka med bär. Vi väntade och plötsligt märkte vi att folk kom fram till ungdomarna som sålde och fick sina pengar tillbaka för det visade sig att bären tog slut. Så vi fick pengarna tillbaka. Hur tänkte dom här. Vi kom förstås när dom höll på att stänga ner marknaden. Vi kom hem vid åtta och insåg att den här gången blev det ingen musical. Vi hade funderat på att gå och se någon kul musical. När vi kommer hem är vi rätt trötta och leif somnar på sängen så jag tar en mysig dusch och tvättar håret. Ja då vaknar leif och tycker att vi ska gå ut och äta och ta en drink i baren. Jag sitter med pjymasen i handen och i nästa stund så står jag finklädd. Det bästa var att vi inte behövde gå långt. Restaurangen låg på andra sidan av gatan. Där fick leif en väldigt god pasta och jag fick någon typ av grönsaksterrin. Vi tog även lite rött till. Det var så varmt att vi satt ute och åt och det coola var att klockan var tio. Efter maten gick vi till världens röjarbar och tog en drink. Jag tog något med namnet sexy i och den var god. Ja ni förstår att vi sov gott och länge. Vår sista dag får ni höra om i ett annat inlägg. Förlåt att det blev så långt men det händer så mycket när man är ute och resor. Ha en fin dag och tack för att du läste.?