sista dagen i Grekland.

Hej

Nu är vi hemma och jag orkade inte skriva om vår sista dag och jag hade även lite strul med nätet. Så jag tänkte visa er min sista dag i thassos.  Efter frukosten kom vår hyrbil till hotellet och vi åkte till deras kontor. Nu började äventyret. Vi tänkte köra runt hela ön. Utan stopp tar det ca två timmar att köra men vi gjorde en del stopp på vägen för det var så vackert. Första stoppet var kalliraki en gammal bergsby. Helt otroligt, du kunde köra bilen till ett torg sen var det bara getter och människor som kunde komma till sina hus. Många tankar flög i huvudet hur är vintern här åker man pulka ner och hur bygger man. Dock fick jag se granatäpple växa och vi ska inte tala om vindruvorna. Färden gick vidare till nästa by theolegos men efter första besöket tyckte vi att den här byn inte var tillräckligt intressant för att stanna. Den var mer som en vanlig by. Vi stannar till vid någon utsiktsplats och äter medhavd matsäck. Fortfarande lika varmt ute. Nästa stopp blir till ett nunnekloster och vi hade fått information om att vi inte fick visa axlar och knäna. Så jag drar på mig tröja och byxor och döm till min förvåning att jag blir stoppad och tvungen att ta på en kjol över byxorna. Tänk själv supervarmt ute och alla dessa kläder på mig som tur var gick turen väldigt snabbt för du fick inte se något. Det mesta var stängt. Du fick gå in i en liten kyrka bestående av två rum, alltså en Stockholms etta. Utsikten var enorm men tyvärr fick vi inte fota och det är inte kul för en bloggare. Vi handlade lite te, granatäpplelikör och en bok från shoppen. Tror att många blev lite besvikna att man inte fick se mer jag däremot var glad av att slänga av mig kläderna. Vi kör vidare och under färden hände något läskigt, vi har fönsterna öppna när vi kör längs slingriga  bergsvägar så Känner jag  att jag har fått en fluga innanför mina glasögon och tar av mig dom och djuret ramlar ner på kartan som ligger i mina knä. Dock så ser jag att det inte var en fluga utan en geting, ja ni förstår hur tankarna gick. Le skriker få ingen panik för han tror att jag ska slänga ut kartan genom fönstret men jag vill bara skicka ut getingen för den är lika chokad som jag. Nästa stopp blir golden beach och där kunde vi stannat livet ut. Känner ni till Falsterbostrand för det var precis så. Vågor i havet och vit sandstrand och härliga sandsäckar att sitta i. Maten var supergod. Här låg vi ett par timmar. Tyvärr måste vi lämna paradiset men vi kom till nästa härliga plats nämligen byn panagia. Där skulle jag kanske kunna tänka mig att bo och det var även nära till golden beach. En by med liv och rörelse och en källa som rann genom byn. Där gick vi runt och hamnade hos en som gjorde keramik. Vi köpte ett litet tvålfat. Ja nu var det bara att åka och tanka och lämna bilen. Sen körde biluthyraren oss till hotellet. Vi vilade lite på rummet och sen gick vi ut och åt middag. Vi tog även tonfiskburken med oss som vi gav till en kattmamma med sina två småungar. Först fick dom lite av min fisk och då åt inte mamman utan hon gav all mat till ungarna. Kan ni tänka er att själv vara så hungrig och ända inte ta något men som tur var tog hon tonfisken. Av restaurangägarna blev vi bjudna på vattenmelon och vi fick även Ambroise, tror att det hette så. Faktiskt väldigt gott. Vi hade beslutat att vi skulle ta en drink innan vi skulle gå och lägga oss och det fick vi också med levande musik. En så trevlig dag och kväll. Oj jag glömde säga jag gick in och köpte halsbandet. Kommer berätta mer om det i ett annat inlägg. Nästa dag kom bussen och hämtade oss klockan åtta på morgonen. Resan hem gick bra vi hade trevligt resesällskap på båten och flyget. Här kommer lite bilder

Ja nu blir det lite lugnare men nu ska jag gå och säga hej till Lu engelska kompis som bor här över helgen. ?på er